top of page
tlo-chalo-04.jpg

SZKOŁA
która rozumie

Szkoła, która rozumie – partnerski i elastyczny model edukacji uczniów ze spektrum autyzmu w liceum.

logo_szkola_ktora_rozumie_light.png

Współczesne podejście do edukacji uczniów ze spektrum autyzmu coraz częściej opiera się na holistycznym i zindywidualizowanym modelu wsparcia.

W naszym liceum wierzymy, że każdy uczeń zasługuje na przestrzeń do rozwoju w zgodzie ze sobą. Dzięki elastyczności organizacyjnej, kameralnej atmosferze i uważności na potrzeby młodego człowiek, nasza szkoła jest miejscem, w którym młodzież neuroatypowa może uczyć się, wzrastać i rozwijać w tempie adekwatnym do swoich możliwości.

Wszelkie działania wspierające uczniów opieramy na uważnym słuchaniu, wnikliwym rozpoznaniu ich potrzeb oraz szacunku dla unikalnych ścieżek rozwoju każdego z nich.

Dajemy uczniom realny wpływ na to, jak wygląda ich dzień i nauka. Mogą wybierać formy pracy, zgłaszać trudności, proponować modyfikacje rozwiązań. Nasi psychologowie, pedagodzy i nauczyciele nie wyręczają, ale towarzyszą. Wzmacniają — pomagając uczniowi zrozumieć siebie, wskazując dostępne narzędzia (planery, checklisty, treningi umiejętności), ale to uczeń decyduje, z których chce skorzystać. Dzięki temu budujemy samoświadomość, pewność siebie, poczucie wpływu i gotowość do samodzielnego funkcjonowania także poza szkołą.

Uczeń może realizować podstawę programową w zgodzie ze swoim rytmem, zainteresowaniami i możliwościami. Nie narzucamy sztywnych schematów funkcjonowania — umożliwiamy pracę indywidualną, w małych grupach, planowanie tygodnia w elastyczny sposób, korzystanie z przestrzeni „cichych”.

Funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu w naszym liceum jest wspierane przez stałą obecność zespołu specjalistów – pedagogów, terapeutów i psychologów. Ich rola opiera się na subtelnym towarzyszeniu uczniowi i reagowaniu na jego indywidualne potrzeby w sposób niedyrektywny i respektujący autonomię.

Działania zespołu są celowe, ale nienachalne. Chcemy, by uczniowie czuli się zauważeni i bezpieczni, a nie kontrolowani czy stygmatyzowani.

Na bieżąco monitorujemy potrzeby emocjonalne i społeczne naszych uczniów, prowadzimy indywidualne rozmowy i konsultacje. Wspieramy również nauczycieli — pomagając im dostosować metody pracy do możliwości neuroatypowego ucznia. Jesteśmy nastawieni na współdziałanie i elastyczność.

Rodzice są przez nas traktowani jako pełnoprawni współtwórcy indywidualnej ścieżki edukacyjnej dziecka. Biorą udział w planowaniu wsparcia, w tworzeniu dostosowań edukacyjnych i wychowawczych, mają regularny kontakt z pedagogami i psychologami, wychowawcami i nauczycielami. Konsultacje, wspólna analiza trudności, poszukiwanie skutecznych strategii oraz dzielenie się obserwacjami pomagają tworzyć spójny i przewidywalny system wymagań oraz wsparcia – tak w szkole, jak i w domu.

Dyskretne wsparcie profesjonalistów, elastyczne warunki nauczania, ścisła współpraca z rodziną, a przede wszystkim konsekwentne budowanie sprawczości i samodzielności tworzą solidne fundamenty pozytywnego rozwoju.

Dążymy do tego, by każdy nasz uczeń był nie tylko odbiorcą wsparcia, ale współtwórcą swojej własnej drogi. Sprawczość, której uczymy, to umiejętność podejmowania decyzji, komunikowania swoich potrzeb, planowania działań i bycia konsekwentnym. To kompetencje potrzebne do dojrzałego i niezależnego życia.

© 2021 CHALO - Chrześcijańskie Autorskie Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku

6 - CHALO logo 2020 monochromatyczne bia
bottom of page